En liten utflykt till Revsundssjön

Vid en kontakt med Lasse Granath, Hydrographica, i december 2006, angående några sjökortsmysterier fick jag reda på att ett sjökort över Revsundssjön var på gång. Jag undrade då om jag eventuellt kunde vara till någon hjälp och Lasse tyckte det kunde vara en tillgång för projektet.
Jag hade ju en del minnesbilder från framställningen av vårat kort.
Revsundssjökortet ska vara klart inför säsongen 2008
Jag kontaktade projektets ledare och där var det positiv respons.
I eftertankens kranka blekhet med tanke på transporten, försökte jag sedan övertala dem om att de kanske kunde fixa djupmätningarna med sina egna flytetyg men man tyckte det var läge att traila ner Nike till Revsundssjön.
Sagt och gjort. Med hjälp av kamrater i klubben (tack till Olle G. Bengt L. Lasse J.) ordnades både transport dit och hem. Det tog en månad beroende på extremt mycket strul med 2 olika datorer GPS, puck och invertrar.
Sammanbrottet var nära men det gick över! (Tack Rune P, för datahjälpen)
Jobbet som sådant är ju ingen konst, ett öga på datorn, ett öga på ekolodet och det tredje på omgivningen.
Hydrographica är suveräna på att rita in topografin på de grundare partierna.

Alltnog, Revsundssjön är en omväxlande upplevelse, inte så man direkt får havskänsla men den rekommenderas för trevliga dagsseglatser.

Om man har med sig båten sjösätter man lämpligen i Stavre. Vid färjeläget finns ramp och i närheten en liten gästhamn med eluttag, vatten, toalett, kafé och pub!
Som omväxling kan man också ta en tvåtimmars-tur med Alma, den gamla ångaren som har sin hemmahamn intill.

Ammerön är den dominerande landmassan i sjön, en av Sveriges största insjö-öar (kanske den största) och den kan man åka runt om båten är lägre än 2,5 m. Bron över till ön, vid Revsund, är det enda hindret.

Det finns en del sten i sjön och utan kunskap ska man nog vara lite försiktig. Det finns flaggmarkeringar här och där som portar där man bör passera.
En anledning till att göra ett sjökort är naturligtvis att farledsmarkera runt. Speciellt viktigt är det på den västra sidan om Ammerön. Även kardinalmärken (väderstrecksmärken om grund) ska sättas ut liksom några fyrar.
Då kan sjökortet också användas för utbildning.
Djupet når på sina ställen ner mot drygt 30 m som utanför Bräcke, Mälgsand och Rind.

Om vi nu tar och kastar loss i Stavre och styr mot norr, passerar färjleden och en grundpassage med flaggor, kommer vi ut på ett lite större vatten och passerar Grimnäs innan Gällö. Väster om Gällö är det lite av skärgård innan vi når bron över till Ammerön. Eftersom vi har för hög båt vänder vi här och passerar Skepparhällan på väg söderut igen.
Nu passerar vi Ammer och rundar Gimmerön för att gira styrbord och sätta kurs mot Nor, den sydligaste byn på Ammerön. Där går vi in till bryggan men lägger inte till utan glider ut ur sundet igen. Nu styr vi rakt fram mot ost och anlöper bryggan vid Björknäsgården. Där tar vi en paus innan vi sätter kurs mot kommunmetropolen Bräcke och Sjöändan. Mellan Gällö i norr och Sjöändan i Bräcke är det ca 12 sjömil.
Vi har inget ärende i Bräcke utan går norrut igen tills vi skönjer Grönviken om babord på västra fastlandet och girar mot byn.
Nu börjar äventyret att navigera sig upp mot Revsund. Det börjar med att passera en flaggport på en båtbredd och sedan är det en bred sträcka upp mot Ammerö-gårdarna i Gåsböle med
2-3 m vattendjup. Efter ännu några portar når vi Rind, också en by på Ammerön där det blev 35 m djupt hux flux. Vi fortsätter mot nästa by, Ösjö och här blir det riktigt spännande för skepparen som gör resan för första gången.
Här är också portar i en muddrad kanal och man strävar efter att hålla tungan rätt i mun.
Sjöfarten är ju inte alltid så intensiv så man vill inte gärna bli fastnande någonstans.

Sedan detta är passerat kommer vi ut på Sandnäsfjärden där Herrevadsströmmen rinner ut. Nu återstår bara sista sträckan upp mot Revsund. Det finns en del luriga passager även här men väl framme lägger vi till vid den fina bryggan och söker upp kaféet. Härifrån till den tidigare nämnda bron är det nära men stenigt så vi vänder hemåt lite säkrare på färdvägen.

Ett stort gäng båtmänniskor från olika delar av sjön deltar som faktainsamlare för sina respektive områden från Pilgrimstad ner till Bräcke. Sjön innehåller ju även Landsomfjärden upp mot Tavnäs samt Anvikssjön upp mot Pilgrimstad.

En intressant reflektion är att Bräcke kommun hjälper till och stöttar projektet som jämförelse och kontrast till Östersunds kommuns ointresse och njugga inställning till Storsjökortet.

Roland T augusti 2007